Halaman


Ahad, 13 Januari 2013

Doa Agar Terpelihara Anak dalam Kandungan

Ketika menelusuri alam maya ini, pengarang terlintas ke sebuah blog karangan Miracle of Qaseh. Dalam salah satu petikannya, beliau telah berkongsi satu doa menarik yang boleh diamalkan untuk mereka yang bakal melahirkan anak. Menurut pencarian Google, doa ini dibaca oleh ibu kepada Nabi Muhammad salallaahu 'alaihi wa sallam, yakni Aminah. Sejauh mana kesahihannya tidak dapat dikenal pasti (mungkin siapa-siapa yang ada ilmu tentangnya boleh berkongsi di sini). Apa pun, amalkanlah doa ini kerana intipatinya bertepatan dengan kehendak kita yang inginkan anak yang soleh dan sihat mental dan fizikal. Amin.

*Sebarang ralat yang dijumpai pada doa ini, sila maklumkan. Mohon maaf atas segala kekurangan.

Doa Agar Terpelihara Anak dalam Kandugan

اللَّهُمَّ احْفَظْ وَلَدِيْ مَادَامَ فِى بَطْنِيْ وَاشْفِهِ أَنْتَ شَافٍ لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَمًا
Ya Allah, peliharalah anakku selama dia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

اللَّهُمَّ صَوِّرْهُ فِى بَطْنِيْ صُورَةً حَسَنَةً وَثَبِّتْ قَلْبَهُ إِيمَانًا بِكَ وَبِرَسُوْلِكَ
Ya Allah, rupakanlah/bentukkanlah dia yang berada di dalam perutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah dalam hatinya akan keimanan kepada-Mu dan Rasul-Mu.

اللَّهُمَّ اخْرُجْهُ مِنْ بَطْنِيْ وَقْتَ وِلَادَتِيْ سَهْلًا وَتَسْلِيْمًا
Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku, di kala waktu bersalin, dengan mudah dan selamat.


اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَحِيْحًا كَامِلًا وَعَاقِلًا حَاذِقًا عَالِمًا عَامِلًا
Ya Allah, jadikanlah dia anak yang sihat, dan berakal, pandai, alim (dan) beramal.

اللَّهُمَّ طَوِّلْ عُمْرَهُ وَصَحِّحْ جَسَدَهُ وَحَسِّنْ خُلُقَهُ وَأَفْصِحْ لِسَانَهُ وَأَحْسِنْ صَوْتَهُ لِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَالْحَدِيْثِ بِبَرَكَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ
Ya Allah, panjangkanlah umurnya, jadikanlah jasadnya utuh, kurniakanlah budi pekerti yang baik padanya, kurniakanlah lisan yang fasih, kurniakanlah baginya suara yang indah untuk membaca Al Quran dan hadis dengan keberkatan Nabi Muhammad sallallaahu 'alaihi wa sallam, dan segala puji bagi Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...