Halaman


Ahad, 20 Mei 2012

Petua Menghadapi Dugaan Ketika Hamil

Hidup sudah tentu berencah. Kalau tidak berencah, maka tidaklah dinamakannya suatu kehidupan. Ada kala kita berada di atas, ada kalanya kita berada di bawah.

Menjalani kehidupan sebagai seorang ibu sudah pasti membawa suatu pakej cabaran yang menarik. Yang pasti, Nabi Muhammad (sallallaahu 'alaihi wa sallam) telah menyatakan bahawa keistimewaan ibu itu adalah 3 kali ganda keistimewaan seorang bapa. Manakan tidak:
  • Ibulah yang mengandungkan kita
  • Ibulah yang menderita ketika melahirkan kita. Kalau tidak melahirkan secara biasa sekali pun, pasti terpaksa dibedah untuk mengeluarkan anak melalui "tingkap". Selepas pembedahan, bolehkah anda bayang betapa sakitnya kesan jahitan pembedahan tersebut? 
  • Ibulah yang menyusukan kita, mendodoikan kita hingga lena dibuai zikrullah.
  • Ibulah yang kebiasaannya menitiskan air mata ketika memohon kepada Allah akan kebaikan untuk anak-anaknya.
Pendek kata, ibulah yang banyak berkorban dan berjasa kepada kita.

Dalam entri ini, pengarang ingin berkongsi tips menghadapi musibah yang dipetik daripada sebuah buku karangan saudara Umar Muhammad Noor yang bertajuk "Rasul Mulia, Umat Mulia, Akhlak Mulia". Tips-tips berikut, walaupun diolah dan direncana khas untuk umum, initipati atau pengajaran di sebaliknya patut diambil oleh para ibu, terutama kita yang meniti kehidupan ini sebagai seorang Muslimah.

Positif Pada Pemikiran

Para ulama' silam sering menunjukkan sikap yang positif terhadap apa jua musibah yang melanda. Sikap ini menunjukkan betapa kita redha dengan ketentuan Allah dan mengakui diri sendiri sebagai hamba-Nya. Janganlah kerana masalah-masalah tertentu, maka kita mula memikirkan yang bukan-bukan.

Ikutilah kisah-kisah menarik tentang pemikiran positif di iluvislam.com.

Menggambarkan Balasan Allah

Setiap ujian yang melanda pasti ada pahala atau balasan yang setimpal dengannya. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil. Mustahil setiap saat dan sakit yang kita alami ketika hamil itu dipersia-siakan. Sesungguhnya Rasulullah (sallallaahu 'alaihi wa sallam) pernah bersabda yang mafhumnya membawa makna bahawa setiap sakit itu hatta sakit tercucuk duri akan menyebabkan dosa kita diampunkan oleh Allah.

Ikuti rencana menarik di iluvislam.com tentang sakit: antara penghapus dosa dan peningkat darjat.

Berfikir dan Melihat Musibah dari Sudut yang Berlainan

Apabila ditimpa musibah, wajarlah bagi kita untuk menilainya dari pandangan yang berbeza. Walau seperit mana ujian yang kita hadapi, ingatlah masih ramai insan yang jauh lebih hebat ujian dan musibahnya. Bersyukurlah dan berdoalah kepada Allah.

Andai doa masih belum dikabulkan oleh-Nya, terus sahaja berdoa. Sesungguhnya Allah amat menyukai hamba-hamba-Nya yang merayu dan terus berdoa. Bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bersabar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...